Про УКРЛІТ.ORG

рай

рай

1) за релігійними уявлення­ми — місце (той світ), де блажен­ствують праведники після смерті; місцезнаходження раю в релігій­них уявленнях різного часу чітко не окреслено; можливо, десь під землею, згодом, на відміну від пек­ла, на небі, пізніше, гадали, на кін­ці світу, на сході, за морем, куди збігаються річки і куди дорога ду­же далека й тяжка, тому небіжчика треба належно вирядити (це роби­ли спочатку на човні, дерев’яниці, потім на санях), щоб облегшити цю дорогу; це вічнозелений сад, в якому солодко співають пташки; там родять золоті й срібні плоди та овочі; у раю вічно квітнуть луги, по яких течуть річки з медом і молочними берегами; тут дивні пахощі, завжди тепло й світло, не буває зими, негоди; тут зав­жди спокій, повно райських яств, багато райського хліба, тут росте Де́рево життя́, або Ра́йське де́рево (див. ще ви́рій 2, де́рево 2); поняття раю ще дохристиянське (про це свідчать численні обрядові пісні); спочатку в рай потрапляли, за ві­руваннями, душі лише видатних людей, згодом праведні душі всіх незалежно від стану; рай пов’язу­ють із землею через церковний вівта́р (див.): церква застерігає від земних гріхів (у раю до гріхопадін­ня перебували Адам і Єва); лише безгрішних Бог поселить у раю, тому й кажуть: «Рада б душа в рай, та гріхи не пускають»; у перенос­ному розумінні — стан душевної рівноваги, відчуття щастя, вдово­леності життям, гармонії з приро­дою (П. Беринда тлумачить слово рай як «квітник, сад») тощо; не ви­падково частину саду — весільне гільце́ (див.) і корова́й (див.) звуть теж раєм (О. Потебня), бо в на­родній пісні місяць і сонце світять із раю, і коровай теж приходить із раю: «Світи, місяцю, з раю, нашо­му короваю, Аби був коровай красний, а як сонечко ясний… Ой раю мій, раю, препишний коро­ваю»; в іншій пісні звертаються: «Короваю мій, раю!»; за О. Потеб­нею, так само як з пальця-мізинця, руки-десниці з часом маємо просто мізинець і десницю, так райське деревце-гільце як уособ­лення Райського дерева, Дерева життя на землі зробилося просто раєм: «Колесом-колесом вгору сонце йде. У нашої Марусі рай ся в’є. Марусенько, дівонько, Хто ж тобі рай дав? Дав мені Бог і ба­тенько мій»; раєм називають кра­сиву, благодатну місцевість, якою у творах Т. Шевченка виступає Україна, її земля, краєвиди: «У на­шім раї на землі Нічого кращого немає, Як тая мати молодая З сво­їм дитяточком малим», або ще: «Сіяло сонце; в небесах Ані хмари­ночки; та тихо, Та любо, як у раї. Сховалося у серці лихо, Як звір у темнім гаї. В такім раї, чого б, бач­ся, Старим сумувати?». Ні на землі, ні в пеклі, ні в раю Він не забув своєї Беатріче (Леся Українка); У пеклі все тепло, а піди в рай, то й дровами дбай (М. Номис); Вольному — воля, а спасенному — рай (приказ­ка);

2) пе́кло і рай (див.).

Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006. — С. 493-494.

вгору