де́рево (зменшено-пестливі — деревце́, деревиче́нько, дерево́нько) —
1) багаторічна рослина з твердим стовбуром і гіллям, що утворює крону; в народній уяві — дерево — жива істота, яка навіть розмовляє; лісові сили розуміють мову дерев (див. «Лісову пісню» Лесі Українки); брати сире дерево з лісу не годиться, бо воно живе (лісовик розгнівається і помститься); живого дерева не можна різати; у «Лісовій пісні» є така фраза: «Німого в лісі нема нічого!»; навпаки, сухе́ де́рево втрачає всю свою силу і стає, за народним повір’ям, сховищем нечистої сили — в дуплі сухої верби чи сухої груші завжди водяться чорти, пop. приказку «закохався, як чорт у суху грушу» або прокляття «а щоб ти повісився на сухій гілляці (учепився сухої верби)!»; також уособлення старого, віджилого чоловіка, що в’яже життя молодій жінці, персоніфікованій у вербі́ (див.): «Ой ти, вербо кучерявая, хто тобі кудрі повив? — Повила мені суха лоза, бистра вода, що хвилю б’є; кажуть люди, мій муж п’є; як світає, до коршми йде, як смеркає, з коршми йде»; дуже поширеним в українських віруваннях є перетворення людини в дерево; це відбито в творах українських письменників (див. баладу Т. Шевченка «Тополя», де закохана нещаслива чорнобрива «на диво серед поля тополею стала» або «Лісову пісню» Лесі Українки, де Мавка раптом перетворюється у плакучу вербу; у народних колядках, де йдеться про початок світу, обов’язково поряд з водою (морем) згадується і дерево (явір, клен) як символ центру світу, світової осі; у колядці про Святу Софію (собор у Києві) згадується кедрове дерево, що, без сумніву, було райським хресним деревом, асоційованим з предвічним Світовим деревом; на будову Святої Софії воно переноситься за аналогією до легенди про зрубане хресне дерево для будови Соломонового храму; квітуче дерево або окрема гілка з плодами чи квітами — символи життя; відламана гілка, гілка без листя — символ смерті; у народних прислів’ях життя й ознаки дерева спроектовуються на життя людини: «Високе дерево найскорше вітер зломить», «Гни дерево, поки молоде», «Дерево падає, куди хилиться», «Здорове дерево, та дуплувате», «Кривого дерева не випрямиш», «На низьке дерево і кози скачуть», «Погане дерево в сук росте», «Скрипливе дерево довго живе», «Старе дерево тріщить, молоде летить», «Від доброго дерева добрий і плід», «Який корінь, таке дерево», «Веселе дерево весело й співає»; серед традиційних ознак дерева є криве́ (про зіпсовану людину), круте́ (про тверду, свавільну людину), похи́ле (про безборонну, слабодуху людину), скрипли́ве (про хворобливу або стару людину), висо́ке (про честолюбну людину); надміру честолюбних застерігають: «Високому деревоньку вершок усихає», пop. ще: «Старого дерева не зігнеш», «Сухого дерева скільки не підливай, то вже не зазеленіє», «Сире дерево — гіркий дим»; на будівлю хати ніколи не брали косого дерева, що клониться нібито завжди на захід сонця, тобто до смерті, бо відвертається від сонця; з деревами пов’язано цілий ряд народних прикмет, — «коли дерево чорніє, то буде відлига», «коли влітку на деревах жовтіє і падає листя, буде рання осінь», «листя з дерев швидко опадає — чекай суворої зими», «як у жовтні дерева в листі, то буде пізня зима»; Дерево шанують, як добре родить, а чоловіка, як добре робить» (приказка); Криве дерево, але рівно горить (приказка); Нема такого дерева, щоби на нього птиця не сідала (М. Номис); Червоная калинонька, білеє деревце (А. Метлинський);
2) Де́рево життя́ = Ра́йське (Світове́) де́рево — за народними віруваннями (ще дохристиянськими), посеред Раю (Вирію, Ураю) стоїть велике дерево; росте воно на «живому камені» (так званому алати́р-ка́мені — див.), верх цього дерева сягає небес; воно покриває собою весь Рай, має листя й плоди всіх дерев; від нього йдуть солодкі пахощі, а від коріння течуть 12 цілющих джерел з молоком і медом; у колядках образ Світового дерева постає як першо-початок життя; саме на ньому засідають три предвіті брати — Сонце, Місяць і Дощ або потім їх християнські заступники — Господь, святі Петро і Павло;
3) міфі́чне де́рево — росте на небі, в царстві богів, гіллям сягає долу; по дереву бігає з землі на небо білка й приносить Богові земні вісті; на дереві ростуть золоті яблука, з листя скапує запашна роса, а з коріння б’ють золоте й срібне джерела;
4) свяще́нне де́рево — стародавня священна сосна біля села Кисельня Тихвінського району Ленінградської області (Росія); легенди про священне дерево відомі в багатьох народів;
5) тільки деревце́ — весільне або купальське гі́льце (див.);
6) бо́же де́рево див. божде́рево 2;
7) родові́дне де́рево див. родові́д;
8) розвива́ння дере́в весно́ю — пускання деревами листя; у народних піснях — символ вступу в шлюбне життя: «Ой вербо, вербо, вербице! Час тобі, вербице, розвиться. Час тобі, Іванку, жениться.— Ой ще не час, не пора, ще ж моя дівчина молода»; «Ой шуміла ліщинонька, як ся розвивала; Ой плакала дівчинонька, як ся віддавала»; розвивання дерева як ознака його повного життя символізувало повноту щастя як ознаки повного життя людини: «Ой, як же ми кохалися, сухі дуби розвивалися, а як кохатися перестали, й однолітки повсихали»; асоціативні зв’язки породжують народнопісенний ряд листя — слово — розум — думка: «Не стій, вербо, розкидайся. Не сиди, Марусю, розмишляйся. Ким свого свекорка називати будеш?».
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006. — С. 175-177.