ПОЛО́ГИ1, ів, мн. Фізіологічний процес виходу плода з тіла матері; роди. Консультації для вагітних, спеціальні будинки відпочинку для них, відпустки до і після пологів відбивають піклування держави про дитину ще до її народження (Анат. і фізіол. люд., 1957, 187); На третій-четвертий день після пологів, кусаючи уста, вона знову виходила з немовлям на панське поле (Стельмах, І, 1962, 221); Богдана, ще знесилена після пологів, та й, власне, зовсім не знайома з своїм дядьком, великої охоти до бесідування не виявляла (Загреб., Шепіт, 1966, 402).
ПОЛО́ГИ2, ів, мн. Степова рівнина, низовина, що полого, поступово спускається до берега річки. Збирає Катря дівчат: — Дівчатонька! Ходімо ми на могилу! — ..Ні, лучче [краще] вже на пологи, в степ! (Вовчок, І, 1955, 183).
Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. — К.: Наукова думка, 1970—1980.
— Т. 8. — С. 90.
поло́ги = зло́ги = поло́г = ро́ди-[во] = роди́ни — процес народження дитини; з пологами пов’язано ряд породільних звичаїв; бабу-сповитуху кликав зазвичай чоловік з хлібом як символом багатства та щастя; баба відмовитися не могла, бо це праця Божа; сповитуха провадила ряд магічних дій, щоб полегшити пологи і зменшити страждання політниці; якщо пологи важкі, відкривали всі вікна й двері, розв’язували всі вузли, відмикали скриню, — щоб дати вихід дитині; якщо не допомагало, з церкви приносили речі й клали на живіт матері; останнє, що мало допомогти, — це відчиняння Царських (Райських) воріт; хто народиться з якою ознакою на тілі, вірили, буде віщим («сорочка» чи «чепець» — щаслива доля; за переказами, згусток запеклої крові у руці Чингізхана при народженні — ознака всесвітньої влади; «язвено» на голові князя Всеслава Полоцького — ознака кровожерності). Ой Маруся в полозі лежала, чорним шовком головку зв’язала(пісня); у сполученні: бу́ти в поло́гах — народжувати.
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006.
— С. 466.