вого́нь (зменшено-пестливі — во́гник, во́гничок, вого́ник) = ого́нь —
1) розжарені гази, що виділяються під час горіння й світяться сліпучим світлом; полум’я; дає світло й тепло, два головні джерела життя, тому здавна був об’єктом культу в усіх народів, символом Божої сили; наші давні предки вірили, що вогонь був виявом сонячного бога на землі, послом Неба на землю (другим сином бога Неба Сварога, тому його стародавні пам’ятки часом називають Сварожичем); вогонь святий, тому здавна за його допомогою чинили Суд Божий, — вірили, що невинного вогонь не спалить, а «на злодієві шапка горить»; відомий у народі також спосіб проби вогнем — давати підозрюваній людині в руки подержати розжарене залізо: коли попікся — винен, бо невинного залізо не пектиме; не можна плювати у вогонь (у гуцулів кажуть: «Огонь святий мститься, як його не шануємо»); при вогні не можна говорити непристойності; вогонь має благодійну та очищувальну й захисну силу (тому стрибають через нього у купальську ніч, розпалюють його напередодні Великого четверга, у ніч перед Великоднем, через вогонь переводять весільний поїзд і молодих, «смалять молоду» після шлюбної ночі, скакаючи разом з нею через вогнище); у Є. Гуцала («Баба Онися») йдеться про очищення вогнем від злих духів через купання в ньому; вираз «між двох вогнів» на означення безвихідного становища, коли небезпека загрожує з обох боків, походить, можливо, від татарського вірування в те, що людина, яка пройде між двома вогнями, очиститься від усяких злих намірів; князь Михайло Чернігівський 1246 р. загинув у Орді, відмовившись пройти між такими вогнями; вогонь виступає символом плодючості, тому на весіллі використовують свічки; як символ життя (тутешнього й потойбічного) постає в запалених свічках; про постання вогню існують прометеївські легенди; прообразом Прометея став згодом архангел Михаїл, в іншій легенді — архангел Гавриїл, який за наказом Бога кинув залізну палицю, та вдарилась об камінь, і розсипалися вогненні іскри; так люди стали добувати вогонь, вдаряючи залізо об камінь. Коли Бог не годить, то й вогонь не горить (М. Номис); Вогонь — цар, а водиця — цариця (приказка); 3 вогню та в полум’я (з однієї біди в іншу, ще більшу — М. Номис); Хоч вогню до нього прикладай (таке запекле, що не відступиться — М. Номис);
2) живи́й вого́нь — добутий через тертя дерева об дерево; здавна вірять у його особливо велику магічну, цілющу й очищувальну силу; тому вживають його в особливих випадках, коли треба розпалити новий родинний вогонь або коли його використовують для деяких магічних дій; вівчарі, виганяючи вівці пасти на полонину, добувають живий вогонь на Юрія, який має горіти до Покрови; якщо згасне — це віщує велике нещастя; див. ще ва́тра, обо́рювання;
3) мандрівні́ (блукли́ві) во́гники (вогні́) — нічні відблиски (блідо-синє світіння) від решток перегниваючої органічної матерії; найчастіше бувають на болотах і цвинтарях; рухом повітря легко пересуваються — ніби женуться за тим, хто від них утікає, і тікають від того, хто наближається; вірили в те, що то частина пекельного вогню; такі вогники світяться на могилах лише дуже великих грішників, яких Бог карає пеклом ще до Страшного суду; вважають також, що це душі померлих (на болотах — душі нехрещених дітей, також, можливо, закопані скарби, що таким чином себе виявляють); скарби нібито бувають закляті (вогники тоді горять до півночі, і такі скарби охороняє нечиста сила) і не закляті (вогники горять під ранок, отож скарби, якщо пощастить, можна викопати); блукливі вогники на болотах вважають також підступами диявола, який заманює туди подорожніх; див. ще скарб, скарбни́к 2;
4) =(купа́льський (купа́[й]ловий) вого́нь)= (див.).
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006. — С. 104-106.