КАЛИ́НА, и, ж.
1. Кущова рослина родини жимолостевих, що має білі квіти й червоні гіркі ягоди. Сонце гріє, вітер віє З поля на долину, Над водою гне з вербою Червону калину (Шевч., І, 1963, 17); [Сербин:] Над криницею росте кущ калини, густий та темний-темний, як ніч (Вас., III, 1960, 35); В небі місяць лине, одцвітає вечір, в лузі на калині соловей щебече (Сос., II, 1958, 90); * У порівн. Дівчина, чорнява та рум’яна, як калина, встала, щоб вискочити на берег (Н.-Лев., III, 1956, 225).
∆ Чо́рна кали́на (Viburnum Lantana L.) — те саме, що гордови́на.
2. Ягоди цієї рослини. Кетяги калини звисають над тинами (Руд., Остання шабля, 1959, 196).
Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. — К.: Наукова думка, 1970—1980.
— Т. 4. — С. 76.
Калина, ни, ж.
1) Раст. калина, Viburnum opulus — дерево и ягоды. Та висип же, мила, високу могилу, та посади, мила, червону калину. Мет. 93. Ой у лузі на калині зозуля кувала. Мет. 97.
2) Дѣвство, а также кровавый знакъ на сорочкѣ послѣ перваго совокупленія. Темного лугу калина, доброго батька дитина: хоть вона по ночах ходила, та калину при собі носили: купували купці — не продала, прохали хлопці — вона не дала, шовком ніженьки зв’язала, за всіх тому Іванку держала. Чуб. IV. 451. Калину ламати — въ свадебныхъ пѣсняхъ: терять дѣвство. калину стратити. Потерять дѣвственность.
3) Названіе вола или коровы темнокрасной масти. КС. 1898. VII. 41. Kolb. І. О5. Ум. Кали́нка, кали́нонька, кали́ночка. Зашуміла шабелька, як в лузі калинка. Н. п. Ой у лузі калинойка, там дівчина походила, калинойку поломила. Чуб. III. 472. Зацвіла калинонька в лузі. Чуб. V. 63. Будуть пташки прилітати, калиноньку їсти. Н. п. Ой припну я коня коло калиночки. Гол. Ла зацвіла калинонька к Роздву… У нашої Мар’юхни на подолі. Чуб. IV. 445.
Словарь української мови: в 4-х тт. / За ред. Б. Грінченка. — К., 1907—1909.
— Т. 2. — С. 210.
кали́на (зменшено-пестливі — кали́нка, кали́нонька, кали́ночка) —кущова рослина родини жимолостевих, що має білі квіти й червоні кисло-гіркі ягоди, а також плоди цієї рослини; з огляду на червоні ягоди калина символізує передусім сонце, вогонь, а отже все червоне («червоний, як калина»); оскільки українці люблять червону барву, взагалі червона калина фігурує як символ краси, радості: «Ой у лузі та і при березі червона калина, породила тая удівонька хорошого сина»; краса людини залежить від її здоров’я, тому калина як вивершений природою взірець досконалості його символізує (на хрестинах баба роздавала гостям пучечки калини, щоб дитина була здорова; див. ще зли́вки); калина — символ здорової повносилої жінки взагалі («Молода, як ягода, червона, як калина, солодка, як малина»); хоч при цьому достиглі ягоди — то зріла жінка, а зламана калина — покинута жінка; пop. ще народні загадки про калину: «І не дівка, а червоні стрічки носить»; «У вінку зеленолистім, у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду»; «Серед ліса-ліса червоне плаття висить»; «В лісі на орісі червона плахта висить»; «За лісом, за пралісом червоні чоботи висять»; калина — взагалі символ духовного життя жінки: її дівочість, краса та кохання, заміжжя, радість і горе, родинні почуття; через кали́новий міст (див. міст 4), цю заповідну межу, має пройти кожна дівчина, бо на тому боці живуть три нерозлучні сестри: Віра, Надія і Любов; тому калина широко представлена у весільному обряді (цвітом оздоблюють убрання нареченої, короваї та гільце, кетяги вплітають у весільний вінок; калиною називають червону стрічку молодої, саму наречену та її сорочку після першої шлюбної ночі; якщо ж після першої шлюбної ночі на сорочці молодої не було слідів, присутні на весіллі викидали з короваю калину, топтали її, а замість неї встромлювали гілку сосни або руту, пояснюючи: «Наша молода не принесла калини — їй прикраси не треба»; при цьому співали: «Ой, щоб тобі да морозоньку, що заморозив калиноньку, да засмутив да родиноньку»; саме тому в народній уяві ця рослина, в якої ягоди червоні, а цвіт білий, — символ дорослості дівчини і дівоцтва (звідси згубити (стратити) калину — втратити дівоцтво, невинність; ламати (ломити, сікти) калину — позбавляти дівоцтва); розквітла щойно калина символізує незріле ще кохання: ламати калину — також одружуватися на дівчині; ходити по калиновому мосту — пізнати кохання або лише плотські його радощі; білизна квітів у рослини — символ незайманості, дівочості; калинові віти, опущені додолу, — символ нудьги, смутку; калинові пучечки — символ кохання взагалі; рослина (зокрема її ламання, а також цвіт) символізує також кохання взагалі: «Калиночку ломлю, Калиночка гнеться, Чужі жінки люблю, Горілочка п’ється»; «Ой у полі могила, на могилі калина, аж додолу гілля гнеться. А під тою калиною стояв козак з дівчиною. Дівчина благає, за дружину жадає»; ходити по калину — шукати милого, судженого; разом з тим рубання (ламання) калини означає також заручини чи одруження без згоди дівчини; як образ дівоцтва калина символізує добре родинне виховання і вірність: «Темного лугу калина, доброго батькадитина: хоть вона по ночах ходила, та калину при собі носила: купували кущі — не продала, прохали хлопці — вона не дала, шовком ніженьки зв’язала, за всіх тому Іванку держала»; червона калина часта у весільному обряді як символ дівочої чистоти і щасливої долі: нею прикрашали коровай і шаблю, а також гільце, калина фігурувала і після комо́ри (див.); разом з тим червона калина — символ крові, зокрема пролитої на війні (на цій символіці постала відома стрілецька пісня «Ой у лузі червона калина»); рослина стала також національним символом; козаки, які з примусу споруджували нову російську столицю і сумували за Батьківщиною співали: «Ой поїхав козак в Московщину та там і загинув, Свою рідну Україну навіки покинув. Казав собі насипати високу могилу, Казав собі посадити в голові калину. Будуть пташки прилітати калиноньку їсти, Будуть мені приносити з України вісті»; символікою роду українського постає калина у пісні: «У полі калина, у полі червона хорошенько цвіте. Ой роду наш красний, роду наш прекрасний, Не цураймося, признаваймося, не багацько нас є»; у деяких народних піснях у калині можна вбачати образ самої України з її непростою історичною долею: «Калина-малина над лугом стояла, Над лугом стояла, від сонця зів’яла. Калино-малино, чого посихаєш, Чи жари боїшся, чи дощу бажаєш? — Жари не боюся, дощу не бажаю — Від буйних вітрів я сама посихаю»; рослина має чарівні властивості все чути, бачити, думати й говорити (пop. казковий образ кали́нової сопі́лки); з китиць її мавки в’ють собі вінки; калину садять на могилі; настоєм калини закохані дівчата кроплять стежки, де ходить милий, щоб причарувати його; калина, малина, шипшина — три сестри, персонажі замовлянь. Та висип же, мила, високу могилу, та посади, мила, червону калину (А. Метлинський); Зашуміла шабелька, як у лузі калина (пісня); Будуть пташки прилітати, калиноньку їсти (пісня); Ізсікли калиноньку, зрубали, Уже нашу дівчиноньку звінчали (весільна пісня).
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006.
— С. 269-271.