сві́чка = сві́ча (зменшено-пестливі — сві́чечка, сві́ченька) —
1) паличка воску, лою, стеарину з ґнотом усередині, яку здавна використовують для освітлення; єднає в собі символіку світла й вогню; за народними повір’ями, зорі — небесні свічки, для кожного по одній; коли людина помирає, його зоря-свічка гасне, коли живе грішним життям — тьмяніє; свічка супроводжує всі ритуальні дії людського життя; як символ життя запалена свічка присутня у весільному обряді; перед хрести́нами (див.) засвічували свічку, щоб не сталося якогось нещастя, по хрестинах, перед тим як дати дитину матері, засвічували знову свічку, примовляючи: «Хай росте здорове та щасливе!» і чули у відповідь від матері: «Будьте й ви здорові!»; засвічену свічку уявляли символом душі людини — тому про людину, яка праведно живе, кажуть: «Його свічка ясно горить!»; свічка символізує також молодість і зовнішню стать молодої людини; з цим можна пов’язати величальні колядки на зразок: «А в тій церковці три свічі ясних: перша свіча ясна — то Ганнуся красна і т. д.»; особливу роль відіграє свічка в поховальному обряді; коли помирає людина, має горіти свічка в її руках; вона освічує дорогу покійнику на той світ; тому кажуть про вмираючого: «Треба свічки та води, бо вже очі не туди», «Догоріла свічка до полички»; у ритуальних обрядах свічка відігравала велику роль ще до християнства; як символ плідності запалена свічка використовується у весільних обрядах; не варто палити свічок біля джерел, бо це поганське поклоніння ідолам («Слово Іоанна Златоуста»); у «Землі» О. Кобилянської йдеться про смертну свічку, — треба пильнувати, щоб «не вмерти без свічки, не висповідавшись передом». З нашого Захарка ні Богу свічка, ні чортові угарка (М. Номис); Кому видно, тому й свічки не треба (І. Франко); Палить свічку і Богу і чортові (приказка); Як пішла я на Страсті, то, Господь мене прости, сіла під тинком, понюхала свічечку — пахне медком, так я й з їла (приповідка);
2) громни́чна сві́чка див. Громни́ця;
3) див. страсна́ сві́чка (свіча́);
4) весі́лля (жені́ння, свя́то) сві́чки — старовинне веселе свято в ніч на Семенів день (колись новорічну ніч, яка передувала дню 1 вересня за ст. ст.), що відзначалося карнавалом вогнів на київських ярмарках (цей обряд відображено в драмі І.Кочерги «Свіччине весілля»); відгомоном цього обряду є також запа́лювання по́світу, або жені́ння ко́мина, що святкується в цей час на Поліссі (див. ко́мин 3, по́світ 2);
5) тільки свіча́ — обрядодія на визначення Храмового свята, що було пов’язане з виготовленням і зберіганням громадської свічки як символу єдності громади і пошанування її покровителя-святого.
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006.