рушни́к (зменшене — рушничо́к) —
1) довгастий шматок тканини (бавовняної, лляної, полотняної тощо) для витирання обличчя, тіла, посуду, стирання столу, лави, ослона (побутовий); шматок декоративної тканини з вишиваним або тканим орнаментом, що традиційно використовується для оздоблення житла (декоративний) або в народних обрядах (обрядовий); рушники споконвіку були ознакою багатства української родини, і не лише матеріального, але й духовного, бо уособлювали родовідну пам’ять; вишивані рушники — головна окраса української селянської хати — ними увішують стіни світлиці, прикрашають столи, скрині й особливо — покуть; дбалися кількома поколіннями, насамперед для посагу; розмаїта символіка рушникової вишивки (передусім рослинна і тваринна) та кольоропис на рушнику — не просто барвистість, пейзажний колорит, тобто приваба для ока, а й національний декор, народна художня символіка; це своєрідне відтворення в малюнках та кольорах естетичних, мистецьких смаків народу, його світогляду, світосприймання, його духовних витоків; рушник супроводжував українця все життя; він не лише прикрашав побут, ним приймали дитину від породіллі, рушником благословляли заручини (звідси інша назва цього обряду — рушники́); дівчина й хлопець, що мають намір побратися, оголошувалися нареченим і нареченою (при цьому «бра́лися» вони за кінці рушника, звідки побра́ння, потім обом пов’язувати ним руки — звідси обру́чення, обру́чка як символіка зв’язку); на рушник ставати молоді при вінчанні («Та ми з тобою на рушнику стояли, та ми з тобою й присягу мали»); ним скріплювані купівлю-продаж і зводили сволок на хату («сволачивали»), проводжали в далекудорогу (звідси — символіка шляху) і в останню пугь, опускали труну в могилу і пов’язували його на могильний хрест, — «щоб мертвий міг після воскресіння втертися»; залежно від призначення рушники називаються: кілкови́й (для прикрашання образів та картин); плечеви́й (для сватів, багато вишитий), сти́рок (для посуду); розвішані в хаті рушники виконують також роль оберегів. Вода в відерочку, — братіку, вмийся, рушник на кілочку, — братіку, втрися (П. Чубинський); На образах рушники, шиті орлами та хмелем (І. Нечуй-Левицький); фразеологізми: готува́ти рушники́; дба́ти рушники́; посила́ти за рушника́ми; подава́ти рушники́; бра́ти рушники́; верну́тися з рушника́ми; става́ти на рушнику́ — уживаються при відбитті різних етапів обрядовості, пов’язаної з готуванням дівчини до родинного життя, її сватанням та одруженням;
2) подава́ння (пода́ча) рушникі́в — в обрядодії сватання — за умови згоди на одруження батьки наказують дочці подавати рушники, щоб «пов’язати цих чужинців, що прийшли нас грабувати»; дівчина приносить рушники, які сама вишивала, і перев’язує сватів через плече, а жених дістає від неї вишивану хустку, яку вона затикає йому за пояс; далі йде обмін хлібом (батьки дають сватам у замін їхнього свій);
3) рушни́к-божни́к див. божни́к;
4) одноде́нний рушни́к — рушник, виготовлений за один день або одну ніч жінками всього села на випадок епідемії; такий рушник наділений особливою захисною силою; закінчивши його виготовлення, виходили всі на вулицю, розпалювали біля дворів вогнища з трісок, усі проходили під полотнищем через вогонь, переносили також дітей і хворих, а потім рушник спалювати; як і вогневі, такому рушникові надаватися очисні властивості.
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006.