Микола́я (Мико́ли) Свято́го день —
1) за церковним календарем, день Святого Миколи Чудотворця (у народі — Миколи Весняного, Миколи Теплого), що припадає на 9/22 травня; Весняний Микола вважався днем конюхів, бо це був час першого вигону коней на пашу, це було чоловіче свято; про цей день існує кілька народних приповідок: «Прийшов Миколай — коней випасай», «Юрій з теплом, а Микола з кормом», «Святий Юрій пасе корів, а Миколай — коней»; Зимовий Микола (Миколай, за церковним календарем, день Святителя Миколая, що припадає на 6/19 грудня) — улюблене народне свято, під час якого варили пиво та запрошувати гостей; улюбленець передусім західних (зокрема й західноукраїнських) дітлахів (до речі, Санта Клаус — етимологічно і є святий Миколай); як про особливо шанованого в народі, про Миколу кажуть: «Микола — другий після Бога заступник», «Попроси Миколу, а він скаже Спасу»; святому Миколаю у православній церкві зводиться найбільше храмів, а по четвергах присвячується особлива служба; популярною була в це свято складчина; про особливу народну любов до Миколая свідчить і вислів-жарт: «Святий Миколаю, через тії молодиці не попав до раю»; з цим святом у народі пов’язано багато прикмет, — «який день на Миколу Зимного — такий і на Миколу Літнього», «іній на Миколу — до врожаю» (буде овес), «перші серйозні морози — на Миколая»; Зимового Миколая (у народі — Миколу Зимного), тобто Миколая Святителя, народ вважає захисником селян. Два Миколи: один з травою, другий з морозом (приказка); До Весняного Миколи не можна купатися, бо з чоловіка верба виросте (М. Номис); На Миколи та й ніколи (приказка);
2) Мико́ла (від грецьк. nike — «перемога» і laos— «народ»; зменшено-пестливі — Мико́лка, Микола́йко, Мико́лочко, Мико́ля, Мико́льцьо, Мико́лонько, Микола́йчик, Нико́лик, Никола́йко, Нико́льцьо, Ко́лько, Ко́ля) = Микола́й — українізовані християнські чоловічі імена; вживаються у народних афоризмах для римування виразу: «Микола робив кола, а Микита сани, Микола їхав кіньми, а Микита псами»; ім’я оспіване в народній творчості: «— Чоловіче Миколаю, Що ти робиш, а я знаю, Що ти робиш, що ти дієш, Чом ти жита не насієш?», «Ой коли б я любка мала, любка Николика, То я би ся не бояла, що зима велика»; «Моя хата при дорозі, віконця до сонця, Таки мені припадає любити Никольця… Ой не байка, моя мамцю, не байка, не байка, Що я собі полюбила хлопця Николайка». І перший велетень — Тарас, З яким і наші вищі чола, А другий — пісню ніс до нас: Великий Лисенко Микола (Т. Масенко); Колько, худорлявенький, чистенько вдягнений хлопчик з розумними оченятами, лопотить босими ногами стежкою (Григір Тютюнник);
3) Мико́ла І (1796 – 1855) — російський імператор (з 1825 p.); його царювання було часом найвищого розвитку абсолютної монархії в Росії: жорстоко придушувалися національно-визвольні рухи, було розгромлено Кирило-Мефодіївське товариство (братство), жорстоких репресій зазнавали передові люди самодержавної Росії, зокрема й Т. Шевченко; у поемі «Сон» поет зневажливо-іронічно зображає царя, не називаючи його імені: «Неначе з барлоги Медвідь виліз. Ледве-ледве Переносить ноги. Та одутий, аж посинів, Похмілля прокляте Його мучило. Як крикне На самих пузатих — Всі пузаті до одного В землю провалились! Він вилупив баньки з лоба — І все затрусилось»; там само: «Це той первий, що розпинав Нашу Україну, А вторая доконала Вдову сиротину. Кати! кати! людоїди! Наїлись обоє, Накралися; А що взяли На той світ з собою?»;
4) Мико́ла II (1868 – 1918) — останній російський імператор (з 1894 p.); зрікся престолу 1917 р. (під тиском Лютневої революції); царя та його сім’ю було розстріляно більшовиками.
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006. — С. 362-363.