ГОРОБЕ́ЦЬ, бця́, ч. Маленький сірий птах, який живе перев. поблизу житла людини. Горобці стрибали по тинах, по оселях, осідали на землю, цвірінькали кругом зеленого саду (Мирний, 1,1954, 236); Восени й горобець — багатій (Мур., Бук. повість, 1959, 9); * У порівн. Дітвора так і сипнула в сад. Обступили стару, як горобці горобину, а стара обділя їх (Вовчок, І, 1955, 135).
◊ Стрі́ляний (стари́й) горобе́ць — про того, хто має великий досвід, кого важко обдурити. —Вологу закриваємо. А зараз — квадрати почнемо робити .. Уже вміємо… Стріляні горобці (Кучер, Трудна любов, 1960, 494); — Адже ми з вами, Мар’я Олексіївна, старі горобці, нас на полову не піддуриш (Черн., Що робити?, перекл. Дукина, 1936, 135).
Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. — К.: Наукова думка, 1970—1980.
— Т. 2. — С. 135.
Горобе́ць, бця́, м.
1) Воробей. Веселий як горобець. Ном. № 8471. Води — горобцеві по коліна. Ном. № 14048.
2) Названіе вола цвѣтомъ подобнаго оперенію воробья. КС. 1898. V. ІІ. 42.
3) Родъ орнамента на писанкахъ. МУЕ. І. 205. Ум. Горо́бчик, горо́бчичок. Горобчичок манісінький, на ніженьку кривісінький. Грин. III. 662.
Словарь української мови: в 4-х тт. / За ред. Б. Грінченка. — К., 1907—1909.
— Т. 1. — С. 314.
горобець —
1) (зменшено-пестливі — горо́бчик, горо́бчичок, горобеня́, горобеня́тко — пташа горобця) маленький сірий птах, який живе перев. поблизу житла людини; птахові притаманна шлюбна символіка, а також символіка спритності, моторності, злодійства; у народному світосприйманні набув недоброї слави — якщо б’ється в шибку, то в родині буде покійник або погані вісті; єдиний із птахів, що не святкує Благовіщення і в’є у цей день гніздо; стара християнська легенда оповідає: коли Христос помирав розіп’ятим на хресті, то вояки, які перевіряли, хто на Голгофі ще живий, підійшли до Христа, і горобці відразу зацвірінькали: «Жив-жив! Жив-жив!»; цим вони виявили, що Ісус ще живий, і після цього йому вояки поперебивали ноги; відтоді горобці приречені лише по смітниках шукати поживи; у Галичині кажуть, що «горобець — дідьчин птах»; з осені на Семена горобців забирає до себе чорт, і їх восени і взимку стає мало; горобця за його провину часто мучать, особливо діти (про це пише П. Куліш у «Чорній раді»); старому (стріляному) горобцеві народ не відмовляє в мудрості та хитрощах, — «старого горобця на полову не зловиш», «старого горобця не підманиш», «то стріляний горобець», «стріляного горобця на полові не обдуриш», «знає старий горобець усі шпари в клуні»; птаха змушує до цього його «шкідницька доля», — «горобець не сіє, не жне, а зернятка клює», «горобці шкоду роблять, а синиця в спаш упаде»; птах символізує також легковажність («Горобці тобі в голові цвірінькають»), життєрадісність та витривалість («Веселий, як горобець», «Горобчик — жвавий хлопчик», «Горобець на все удалець»); виступає також символом найменшої міри: «Води — горобцеві по коліна», «Ліпше горобець у руці, ніж журавель у небі» (краще мала, та користь, ніж велика, та непевна); за поведінкою горобців визначали можливі погодні зміни, — «горобці збираються зграйками — на дощ», «як горобці купаються, то дощ буде». Горобець — молодець, а ластівка краща (М. Номис); Горобець маленький, а серденько має (М. Номис); Летів горобець через хлівець та угору хур, хур (загадка — дим); Горобчичок манісінький, на ніженьку кривісінький (Б. Грінченко);
2) рід національного орнаменту на писанках.
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006.
— С. 146-147.