неді́ля (зменшені — неді́ленька, неді́лечка, неді́лонька) —
1) назва сьомого дня тижня, загального дня відпочинку («Неділя — день вимушеного безділля»); здавна святий день (саме на нього припадають великі престольні свята — Вели́кдень, Зеле́на неді́ля — див.); уособлюється в образі гарної жінки: «Така хороша, як сонечко святеє — червона та ясна»; день весіль («Через день та й неділя, через хату та й весілля»); жартують — про ледаря («Йому щодня неділя»), про хвальковиту людину («Од неділі до неділі, щоб усі люди погляділи»), про надмірне захоплення гулянками («У неділю гоя, гоя, в понеділок головонько моя!»); вірять: «Прийде така неділя, що і в нас буде весілля» (тобто свято, радість, щастя); за народними уявленнями, неділя — це також дівчина-красуня із золотим волоссям; нею опікується саме Сонце, тому її називали Со́нячною Па́нною; Бог через неї велів людям у цей день не працювати (звідси етимологічно слово неділя означає «не діло», тобто «не робота»); традиційно весілля завершується теж у неділю; за повір’ям, якщо молода дружина зачне у шлюбну ніч, то хлопчик має народитися у вівторок, а дівчинка — в суботу; відрубане цього дня поліно навіть через сім років саме спалахне; за християнськими віруваннями, Христос воскрес також у неділю, на Великдень; тяжким гріхом вважалася праця у неділю; в одній із пісень сонечко скаржиться Богу, що ґазди рано повставали і «в неділю рано дрова рубали, а ґаздині рано хустки зваляли»; за все це Господь обіцяє покарати «на тамтім світі, на Страшнім суді»; оскільки в неділю завжди служба Божа, де люди причащаються, заборонялося в цей день снідати, тому кажуть: «Співання в п’ятницю, а снідання в неділю ніколи не минеться»; також співають: «Ой гріх, синоньку, моя дитинко, В неділю снідати»; народжені в неділю — пристрасні, тому частіше нещасливі. Прибереться у неділю, та й пошкандибає у храм Божий (Т. Шевченко); Як неділя, то й сорочка біла (М. Номис); Породила мене мати у святу неділю (А. Метлинський); у сполученнях: з неді́лі — з понеділка починаючи. А з неділі вже й Петра (Словник Грінченка); з [свято́ю] неді́лею [бу́дьте здоро́ві]! — уживається як традиційне привітання з нагоди свята, неробочого дня; про́ти неді́лі — напередодні неділі;
2) див. Ве́рбна неді́ля;
3) Свята́ (Зеле́на) неді́ля див. Трі́йця 2;
4) Сиропу́сна (Си́рна, Проще́на, Проща́льна, Дарна́) неді́ля — останній день Сиропусного (Сирного) тижня, Масниці, переддень Великого посту, коли, за християнською традицією, треба було просити пробачення одне в одного за все заподіяне протягом року, бо, як сказано в Біблії, «людям ви простите про-гріхи їхні, то простить і вам Ваш Небесний Отець. А коли ви не будете людям прощати, то й Отець Ваш не простить вам прогріхів ваших»; день вигнання Адама та Єви з раю; вірники у зв’язку з цією подією вважають себе позбавленими раю, краси та радості первісного Божого творіння; вважають, що живуть у світі, наповненому гріхом та смертю, тому і чують слова Ісуса про піст та прощення; просити пробачення належало тричі, і тричі почути у відповідь: «Бог простить!»; просили також пробачення у померлих;
5) див. Збірна́ неді́ля;
6) Хрестопокло́нна неді́ля див. Хре́стя;
7) М’ясна́ неді́ля — неділя перед Масницею; за старим звичаєм, тесть ходив звати зятя «доїдати барана», тобто скуштувати востаннє м’яса; останній день, коли перед Масницею дозволялося їсти м’ясні страви; цей день називали також М’ясопу́стом (див.);
8) =(Клеча́льна (Клеча́на) неді́ля)= (див.);
9) Сві́тла неді́ля див. Великдень;
10) Хомина́ неді́ля див. Про́води 1.
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006. — С. 391-392.