кінь —
1) (зменшено-пестливі — ко́ник, ко́ничок, кониче́нько; лоша́к — молодий кінь; зменшене — лошачо́к; лоша́— маля коня; зменшене — лоша́тко) велика свійська однокопитна тварина, яку використовують для перевезення людей і вантажів; як давній вірний супутник людини, кінь символізує відданість, швидкість, витривалість і виступає об’єктом різних порівняльних характеристик у народній афористиці («Бувши конем та стати волом», «З коня на осла зійшов», «Знайся кінь з конем, а віл з волом», «Кінь коневі не рівний»); у давнину були відомі й крилаті коні (пop. народні казки); вороний або баский кінь — постійні народнопісенні образи (див. ще ворони́й); улюбленець козацької доби (персоніфікується у фольклорі як вірний друг козака, побратим), тому й порівнюють його з долею: «Як сів на коня, то й доля моя»; білий кінь завжди був емблемою сонця, тому пошановується й досі; не випадково традиційним став звичай прикрашати дах будівлі стилізованими кінськими головами, зверненими в протилежні боки, так званими «кониками»; у народній уяві кінь символізує неусвідомлену силу («Якби кінь свою силу знав, ніхто б на нім не всидів»), ненаситність («Кінь хоч і здихає, а їсть», «їсть, як кінь, а робити й за пса не хоче»); у народній традиції одна з найбільш міфологізованих тварин (символ сонця й потойбічного світу, смерті й воскресіння сонячного божества, багатства й могутності — звідси давня клятва «Клянусь конем!»); у казках кінь наділяється людськими рисами — спотикається, коли чує щось недобре, «летить стрілою», поспішаючи на виручку, як і його вершник, сміливо кидається в бій; коли йдеться про багатиря, то найближчим опікуном його є кінь: він нахиляє голову до казана і, вдихаючи в себе жар, охолоджує кипляче молоко, а потім, щоб знешкодити ворога, видихає жар назовні; велике значення в народних віруваннях і звичаях мала кінська голова; настромлювали її на кілок у тину на городі, — «щоб усе родило», закопували в садку, — «щоб костогризи не псували вишень», клали під піч з охоронною метою; кінь — атрибут святих Юрія (він виїжджував коня для багатирів), Димитрія, Федора і Конона (див. ще Ко́нона день); з твариною пов’язані деякі прикмети: коли сняться коні, буде вітер; де качався кінь, заборонялося ставати ногами, бо можуть напасти лишаї; як кінь ногою гребе, а в хаті важкохворий, — це віщує його близьку смерть; напува́ти коня́ (див.) означає кохати, натомість відмовля́тися напої́ти коня́ означає відмовити в коханні; цю символіку використав Т. Шевченко у поемі «Великий льох». Дарованому коневі в зуби не дивляться (М. Номис); Заревли великі дзвони, Щоб сідлали хлопці коні (Т. Шевченко); Долі й конем не об Ідеш (приказка); Коваль коня кує, а жаба й собі ногу дає (М. Номис); Любиш поганяти — люби й коня годувати (прислів’я); А на третє поле став кінь спотикаться (А. Метлинський); Ой пущу я кониченька в саду, а сам піду к отцю на пораду (пісня); Як уродиться лоша з лисиною, то так воно й пропаде (М. Номис); фразеологізми: викида́ти ко́ника (ко́ники) — робити щось несподіване або легковажне, пусте; дивувати чимось особливим; робити щось безглузде або діяти підступно; сіда́ти на свого́ ко́ника (конька́), сідла́ти свого́ ко́ника — починати розмову на улюблену тему або починати діяти випробуваними методами;
2) народна дитяча гра в м’яч, коли той, хто зловив м’яч, сідає на того, хто кинув, і кричить: «Продай коня!»;
3) напува́ти коня́ (див).
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006. — С. 286-287.