Про УКРЛІТ.ORG

коноплі

коно́плі (зменшено-пестливе — конопе́льки) — однорічна трав’я­ниста рослина, зі стебел якої виго­товляють прядиво, а з насіння ви­добувають олію; також виготовлене на прядиво волокно цієї росли­ни; пахкі, дурманливі, вони здавна мають сексуальне значення для чоловіків і жінок; високі, вони бу­ли й добрим сховищем, тому каза­ли: «Лізь у коноплі» або «Вискочив (вирвався), як Василь (Пилип) з конопель»; останній вислів пере­осмислений на означення чогось несподіваного, неочікуваного, не­обдуманого; об’єкт каламбуру, ні­сенітниці: «Сім день конопель, а матірка три дні»; за сильний запах конопель вважали їх охоронним засобом від нечистої сили (під­в’язувалися коноплиною на Івана Купала, тоді відьма нібито нічого не могла заподіяти); як чарівний засіб уживали конопляне сім’я; проти Андрія дівчата його сіяли з примовляннями-побажаннями вийти заміж; думки про шлюб і ве­сілля пов’язуються з коноплями, коли співають весільну пісню при виході молодих з комори: «Та вна­дився журавель до бабиних коно­пель»; вимокання конопель у воді символізує в піснях важке життя одруженої в чужій родині: «Далась мене, моя мати, заміж молодою, як би тую конопельку в воду зеле­ною» або «Ой, як тяжко конопельці в сирій воді гнити, А ще тяжче молодиці на чужині жити»; разом з іншими травами коноплі святили на Маковія; новонародженого перев’язували ма́тіркою, ма́тками (жіночими коноплями), щоб у майбутньому мав багато дітей, бо якщо перев’язати пло́скінню, плоскуна́ми (чоловічими коноплями), то буде безплідним; для викликан­ня дощу користувалися одноден­ним рушником, витканим з коно­пель; конопляний цвіт був обере­гом від відьом, а конопляна нит­ка — від нечистої сили взагалі. Полю я конопельки, Дрібні, зеле­ненькі (пісня).

Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006. — С. 304-305.

вгору