Про УКРЛІТ.ORG

Книжка

C. 44

Вишенський Іван

Твори Вишенського
Скачати текст твору: txt (530 КБ) pdf (354 КБ)

Calibri

-A A A+

ГЛАВА 5

Іван Франко відносив час написання "Послання до єпископів" до першої половини 1598 р.

ГЛАВА 6

І. Франко відносив час написання "Короткого повідомлення про латинські зваби" до 1589-1590 р., І. Житецький вважав, що твір написано між 1598 і 1599 рр.

ГЛАВА 7

На думку І. Єрьоміна розділ "Про єретиків" був дописаний І. Вишенським при остаточному укладенні "Книжки", тобто наприкінці XVI ст. І. Франко вважав, шо цей розділ було написано одночасно з "Коротким повідомленням про латинські зваби".

ГЛАВА 8

І.Франко відніс "Загадку філософам латинським" до 1590 р. І. Єрьомін вважає, шо "Загадку" написано спеціально для "Книжки" в 1599-1600 рр.

ГЛАВА 9

"Слід до осягнення"." (або "Слід короткий") І. Франко відніс до кінця 80-х рр. XVI ст., коли І. Вишенський тільки почав своє чернече життя на Афоні. І. Єрьомін вважає, що "Слід" написано одночасно із "Загадкою філософам".

ГЛАВА 10

"Новина", на відміну від інших творів І. Вишенського, — не послання, а художній твір оповідного жанру. Український історик XIX ст. С. Голубєв вважав, що "Новина" не належить перу І. Вишенського, це тільки виписка з якогось твору, присвяченого архієпископу Варлааму, складеного, очевидно, болгарином, сучасником Варлаама. "Новина" датується 1599 чи 1600 рр. На нашу думку. І. Вишенський художньо опрацював сюжет, узятий із якогось збірника, писаного старослов’янською мовою.

______________

1. Павло — апостол, проповідник християнства в I ст. н. е., автор ряду послань, які ввійшли в канонічний текст Нового заповіту Біблії. Павло був найулюбленішим письменником І. Вишенського, тому він так часто на нього посилався. Очевидно, наслідуванням Павлу зумовлюється й сама форма творів І. Вишенського — послання.

2. Лот — біблійний персонаж, єдиний житель м. Содома (знищеного разом з м. Гоморрою за розпусне життя їхніх мешканців), який врятувався. Він переселився в м. Сігор.

3. Князь Василь — мається на увазі князь Костянтин (Василь) Костянтинович Острозький (1526-1608), визначний культурний та просвітній діяч, фундатор Острозької школи та друкарні, борець проти католицької експансії на Україні.

4. …облудними пастирями… — Мається на увазі духовенство, яке перейшло в унію.

5. …єпископів, що відступили від православної віри…— Див. прим. 58.

6. Охрида (Охрід) — місто в Югославії (Македонія) над озером тієї ж назви; Веліс — тепер Титов-Велес, місто в Югославії на р. Вардар; архієпископ Варлаам (Валам) — особа історична, займав охрідську кафедру в 90-х рр. XVI ст., 28 травня 1598 р., за Мухаммеда III, йому відрубали голову в м. Велесі.

7. …мій учитель — простак, котрий риболовців на людиноловців обертає…— Ідеться про Христа, перші послідовники якого були рибалки (брати Петро-Симон та Андрій, Зеведей і його сини Яків та Іоанн).

8. … .яку я Христові на горі оголив і показав.— Ідеться про епізод, описаний в Євангелії від Матвія (IV, 8-10): диявол вивів Христа на гору й показав йому царства та їхню славу, від яких Христос відрікся.

9.Собор у Берестію — Брестський собор 1596 р., на якому було проголошено об’єднання (унію) православної церкви з католицькою.

10.Згаданий дієписець — Петро Скарга (1536-1612), польський релігійний письменник, фанатичний проповідник католицизму, один з ініціаторів Брестської унії.

11.Євангеліє від Матвія, XXIII, 12.

12.Сенахерім (Саннахірім, Санхерів, Саргон) — ассірійський цар, син Салманасара, царював у VIII ст. до н. е.

13.… комедійським та машкарським набоженством…-Тут І. Вишенський виступав проти театральних вистав, які поширилися на Україні в кінці XVI ст. і на яких розігрувалися здебільшого сцени на біблійні сюжети. Особливо дбали про розвиток релігійного театру при своїх школах єзуїти (т. зв. єзуїтський театр).

14.… духами піднебесними лукавими…— За біблійною легендою, один із старійшин ангелів Денниця, чи Люцифер повстав проти бога і був скинутий з небес, зробившись із світлого духа темним. За ним рушив весь його полк. Після цього одні з демонів почали жити в повітрі (піднебесні духи), другі на землі, а треті — в пеклі, під землею. Вважалося, шо повітряні духи шкодять людині блискавкою, вихорами, градом, схиляють її до гріха.

15.… той, хто … одним помахом 185 тисяч ассірійського війська побив.— За біблійною легендою, військо ассірійського царя Санхеріва напало на Єрусалим і обложило його. Бог послав ангела, який уночі забив в ассірійському таборі 185 тисяч воїнів.

16. Євангелія й Апостола в церкві на літургії простою мовою не вивертайте…— І. Вишенський був прихильником старослов’янської (церковно-слов’янської, словенської) мови як спільної літературної мови всього православного слов’янства і протиставляв цю мову латинській як спільній літературній мові римокатоликів. Думка про потребу перекладати Біблію, зокрема Новий заповіт, мовою наближеною до народної, належала протестантам, отже, тут письменник полемізує саме з ними, хоч простий люд у ті часи старослов’янську мову розумів уже погано. Тому І. Вишенський радить читати тексти старослов’янською, а тлумачити їх "простою", тобто живою українською мовою.

Вишенський І. Твори / З книжної української мови перекл. В. Шевчук; передм. і приміт. В. Шевчука. — К.: Дніпро, 1986. — 247 с.
 
 
вгору